D. JOSÉ GÓMEZ IBORRA
“ROJURES”

També hi havia altres acadèmies com la
d’Enrique Aranda,
però sense cap mena de dubte, la que s'enduia la palma era la que conformaven
Rafael Guerrero i José Gómez Iborra; el primer encarregat de l’àrea de lletres,
especialment llatí, i el segon l’àrea de ciències, sobretot de les
matemàtiques.
L'acadèmia estava situada al carrer Sant Vicent. Assistir, era molt més que rebre la classe corresponent i marxar a casa. Era lloc d’encontre on fèiem els deures, jugàvem al frontó o com diu Josep Lluís Borreda a «mano, media hombro..». Aquestes activitats les fèiem una vegada acabades les classes de vesprada, teníem doble torn i com comenta el professor Casorrán, fins i tot dissabte al matí.
L’acadèmia acollia a alumnes de fora i de Xàtiva, l’assistència a classe diàriament era un espectacle. Recordem que en l’institut era obligat l’uniforme i l’alliberament que sentíem al llevar-nos-el era directament proporcional a les possibilitats i ganes de cadascú. No era qüestió menor, ara em ve a la memòria el repàs de quart de batxiller, on ens adjuntàvem al voltant de quaranta persones. Cal recordar que les classes a l’institut eren també similars, però amb una diferència significativa. A l’institut anàvem xics i xiques, separats, i a l’acadèmia era grup mixt. Dit així, fa la impressió que tot era normal; evidentment, no. Recordem que estem parlant de xics i xiques en plena adolescència, en la meitat de la dècada dels seixanta del segle passat, i per afegir un poc més de morbo, la prohibició de fumar. En l’institut era prou estricta, però ací era pràcticament nul·la. D’aquell curs recorde dues anècdotes molt significatives i reiterades de l’època, protagonitzades per una xica i un xic. Ella mantenia relacions amb un cantant d’un conjunt musical molt conegut a Xàtiva amb nom de colònia, no sols per les seues aptituds musicals sinó per la peculiaritat de les seues actituds fora de l’escenari. Ella estratègicament s’asseia prop del balcó i quan el veia li demanava permís a Don José per absentar-se. Veure la cara que feia ell i de rebot, tots nosaltres esperant la resposta irònica o un poc feridora del professor, era un clàssic. L’altra anècdota, també tenia com escenari el famós balcó, amb una vista al carrer on es veia perfectament l’arribada a l’acadèmia. Després de pujar la costera a un membre de la «benemèrita» calçat de les seues polaines ben llustroses i lluentes, que eclipsaven la resta de l'uniforme i que venia a aclarir i a interessar-se per l’assistència, comportament i aprofitament del seu fill. Era un altre clàssic que escoltàvem ben atents. No estàvem presents en la conversa entre pare, fill i professor però l'imaginàvem.
La classe en si, era molt diferent de les que rebíem a l’institut. Era eminentment pràctica, amb l’eixida a la pissarra d’algun alumne, en funció del qual, Don José anomenava “pájaros”. Com les xiques eren més serioses i formals, no transitaven massa per allí. “Matxàcavem” tota mena de problemes i exercicis. El «profe» se situava estratègicament darrere de l’alumne que estava fent el problema i la mà prop del bescoll per tal de tenir-lo ben a prop i en funció del resultat de les operacions algebraiques, prendre una determinació o altra. Hui en dia seria impensable utilitzar aquests mètodes no massa políticament correctes, però si ho situem en els paràmetres d’aquells temps, a més d’un li va valdre de profit.
Si recordem, en el sistema educatiu hi havia tres barreres : revàlida de quart , sisè i el PREU ( l’equivalent al selectiu o l’actual EBAU). La de quart, havies d’aprovar-la o no passaves de curs. La de sisè,
Menció apart, mereixen les activitats extraescolars que dúiem a terme en l’acadèmia, concretament els dos viatges a Andalusia que vam fer coincidint amb els nostres cinquè i PREU. El de cinquè era per a la majoria de nosaltres la primera vegada que en plena adolescència eixíem de casa amb companyia del sexe femení. Meravellós, inoblidable i tots els adjectius que vulguem afegir... De fet, moltes de les fotos antigues que apareixen en l’àlbum pertanyen a aquestes activitats.
La relació amb Pepe no acaba en l'estricta de professor- alumne que
Des d’ací sols ens resta l’agraïment a Pepe, per la culpa que va tindre en formar-nos i dur-nos al «solc» a moltíssims dels deixebles que vam passar per la seua acadèmia i l’amistat que fins al dia de hui perdura.
El mestre que aludeixes soc jo.La revalida de 4t era el 15 de juny i les proves de 5e l'1 de juliol
ResponEliminaD Rafael Guerrero va coincidir amb mi com a mestre del CP Jacinto Castanyeda. Després ,crec que va ser director d'un Centre d'E. Especial anant per la Pista de SILLA , a la dreta
ResponElimina