D. JOSÉ GÓMEZ IBORRA
“ROJURES”
L’ensenyament de les matemàtiques sempre ha necessitat una
ajuda externa. Per què? Hi ha molts
factors a estudiar però no són l’objecte d’aquestes línies, el ben cert és que
en totes les èpoques han proliferat les acadèmies amb més o menys alumnes i
millors o pitjors resultats; recorde a
José Martínez a l’entrada del mercat, aleshores només peixateria,
També hi havia altres acadèmies com la
d’Enrique Aranda,
però sense cap mena de dubte, la que s'enduia la palma era la que conformaven
Rafael Guerrero i José Gómez Iborra; el primer encarregat de l’àrea de lletres,
especialment llatí, i el segon l’àrea de ciències, sobretot de les
matemàtiques.
L'acadèmia estava situada al carrer Sant Vicent. Assistir, era molt més que rebre la classe corresponent i marxar a casa. Era lloc d’encontre on fèiem els deures, jugàvem al frontó o com diu Josep Lluís Borreda a «mano, media hombro..». Aquestes activitats les fèiem una vegada acabades les classes de vesprada, teníem doble torn i com comenta el professor Casorrán, fins i tot dissabte al matí.
L’acadèmia acollia a alumnes de fora i de Xàtiva, l’assistència a classe diàriament era un espectacle. Recordem que en l’institut era obligat l’uniforme i l’alliberament que sentíem al llevar-nos-el era directament proporcional a les possibilitats i ganes de cadascú. No era qüestió menor, ara em ve a la memòria el repàs de quart de batxiller, on ens adjuntàvem al voltant de quaranta persones. Cal recordar que les classes a l’institut eren també similars, però amb una diferència significativa. A l’institut anàvem xics i xiques, separats, i a l’acadèmia era grup mixt. Dit així, fa la impressió que tot era normal; evidentment, no. Recordem que estem parlant de xics i xiques en plena adolescència, en la meitat de la dècada dels seixanta del segle passat, i per afegir un poc més de morbo, la prohibició de fumar. En l’institut era prou estricta, però ací era pràcticament nul·la. D’aquell curs recorde dues anècdotes molt significatives i reiterades de l’època, protagonitzades per una xica i un xic. Ella mantenia relacions amb un cantant d’un conjunt musical molt conegut a Xàtiva amb nom de colònia, no sols per les seues aptituds musicals sinó per la peculiaritat de les seues actituds fora de l’escenari. Ella estratègicament s’asseia prop del balcó i quan el veia li demanava permís a Don José per absentar-se. Veure la cara que feia ell i de rebot, tots nosaltres esperant la resposta irònica o un poc feridora del professor, era un clàssic. L’altra anècdota, també tenia com escenari el famós balcó, amb una vista al carrer on es veia perfectament l’arribada a l’acadèmia. Després de pujar la costera a un membre de la «benemèrita» calçat de les seues polaines ben llustroses i lluentes, que eclipsaven la resta de l'uniforme i que venia a aclarir i a interessar-se per l’assistència, comportament i aprofitament del seu fill. Era un altre clàssic que escoltàvem ben atents. No estàvem presents en la conversa entre pare, fill i professor però l'imaginàvem.
La classe en si, era molt diferent de les que rebíem a l’institut. Era eminentment pràctica, amb l’eixida a la pissarra d’algun alumne, en funció del qual, Don José anomenava “pájaros”. Com les xiques eren més serioses i formals, no transitaven massa per allí. “Matxàcavem” tota mena de problemes i exercicis. El «profe» se situava estratègicament darrere de l’alumne que estava fent el problema i la mà prop del bescoll per tal de tenir-lo ben a prop i en funció del resultat de les operacions algebraiques, prendre una determinació o altra. Hui en dia seria impensable utilitzar aquests mètodes no massa políticament correctes, però si ho situem en els paràmetres d’aquells temps, a més d’un li va valdre de profit.
Si recordem, en el sistema educatiu hi havia tres barreres : revàlida de quart , sisè i el PREU ( l’equivalent al selectiu o l’actual EBAU). La de quart, havies d’aprovar-la o no passaves de curs. La de sisè,
Menció apart, mereixen les activitats extraescolars que dúiem a terme en l’acadèmia, concretament els dos viatges a Andalusia que vam fer coincidint amb els nostres cinquè i PREU. El de cinquè era per a la majoria de nosaltres la primera vegada que en plena adolescència eixíem de casa amb companyia del sexe femení. Meravellós, inoblidable i tots els adjectius que vulguem afegir... De fet, moltes de les fotos antigues que apareixen en l’àlbum pertanyen a aquestes activitats.
La relació amb Pepe no acaba en l'estricta de professor- alumne que
Des d’ací sols ens resta l’agraïment a Pepe, per la culpa que va tindre en formar-nos i dur-nos al «solc» a moltíssims dels deixebles que vam passar per la seua acadèmia i l’amistat que fins al dia de hui perdura.
El mestre que aludeixes soc jo.La revalida de 4t era el 15 de juny i les proves de 5e l'1 de juliol
ReplyDeleteD Rafael Guerrero va coincidir amb mi com a mestre del CP Jacinto Castanyeda. Després ,crec que va ser director d'un Centre d'E. Especial anant per la Pista de SILLA , a la dreta
ReplyDelete